Clubul de miscare pentru sanatate

26 Mai 2010

Manifest pentru sanatate – sa ne spunem povestea!, Camelia Toanchina

Filed under: articole despre stil de viata sanatos, Uncategorized — clubuldemiscarepentrusanatate @ 1:57 PM

Sâmbătă 22 mai a fost Ziua Europeană Împotriva Obezităţii. Clubul de mişcare pentru sănătate şi-a scris manifestul pentru sănătate. Am cerut oamenilor activi, care ştiu cât de benefice sunt efectele activităţii fizice asupra întregului organism, să ne spună povestea lor. Manifestul este atât o încurajare pentru cei sedentari, cât şi o sărbătorire a celor care au învins în lupta cu canapeaua şi televizorul.

Acum câţiva ani am făcut cunoştinţă cu sala de aerobic, urmând exemplul unor prietene. A fost o adevărată revelaţie! Mi-am îmbunătăţit starea de sănătate, aspectul, dieta, mi-am făcut prieteni noi, am devenit mai energică. Cunosc, însă, cât e de greu să iei decizia să fii activ. Jenă, prejudecăţi, impresia că timpul nu îţi ajunge, teama de efort, toate îmi sunt familiare. De aceea, i-am rugat pe prietenii mei care fac mişcare să îmi răspundă, mie, cea de acum câţiva ani, la întrebări. Să mă înveţe de ce este bine să faci sport. Iată ce a ieşit.

Cum s-or apuca oamenii de sport?
Circumstanţele în care s-au apucat ei de sport sunt foarte diferite. Raluca a fost îndemnată de părinţi, Evelina a făcut cunoştinţă cu lumea sportivilor, Bogdan a urmat exemplul prietenilor lui mai mari, Cristina şi Ioana A. şi-au consolidat prietenia când au început să meargă la sală.

Oricum nu face nimeni mişcare…
Învingătorii în lupta cu canapeaua trebuie să caute compania potrivită, care să îi stimuleze şi să îi susţină. Cred că este foarte important să ai prieteni cu interese şi pasiuni comune, care să pledeze pentru aceleaşi valori şi idealuri ca ale tale….(Raluca)

E vina mamei că acum nu fac sport. Putea să mă trimită la dans sau la karate, ca pe ceilalţi copii….

Părinţii Ioanei, de exemplu, au încercat să o ferească de efort, din cauza sănătăţii fragile. Astăzi ea este absolvent al Facultăţii de Sport, instructor de aerobic, bursier a doua oară în străinătate pe discipline legate de mişcare şi management sportiv.
Sportul este o decizie, depinde doar de noi dacă îl practicăm sau nu. Evelina şi Ioana au decis să facă o carieră din sport, Ioana A. şi Cristina au dorit să scape de kilogramele în plus, Raluca să se menţină în formă, Emanuil să îşi îmbunătţăţească starea de sănătate. Motive diferite. Acelaşi rezultat : un mod de de viaţă mai sănătos!

Dar la vârsta mea…………… e cam târziu…………..
Raluca a început înainte de vârsta de 6 ani, Cristina, Ioana A. şi Emanuil abia după ce au ajuns oameni serioşi, cu un loc de muncă şi responsabilităţi. Niciodată nu e prea târziu sau prea devreme să te apuci de sport.

Poate slăbesc mai uşor cu o dietă…….
Bogdan face o observaţie de bun simţ: în momentele în care nu am mai facut sport am luat în greutate. Afirmaţia este susţinută şi de ceilalţi : consumul de alimente nesănătoase creşte în momentele în care nu faci sport.

Păi da, dar tot nu ştiu ce e bine să mănânc
Unul din principalele progrese, după ce începi să faci mişcare regulat, este căutarea informaţiei despre dieta potrivită. Pentru a nu dăuna antrenamentelor, spune Evelina. Pentru că începeam să mă rotunjesc, spune Ioana. Pentru că îmi doream să slăbesc, spun Cristina, Ioana A. sau Emanuil.

La ce mâncare aş renunţa dacă fac sport?
Paine, cartofi, orez, dulciuri, sucuri, prajeli, sucuri, fast-food, produse de patiserie. ………depinde doar de tine şi de ce simţi că îţi face rău.

Şi ce aş mai mânca?!
Tot ce îţi doreşti. Dieta asociată sportului nu înseamnă neapărat privare, ci adaptare. Dacă nu crezi, cere reţeta de shaorma de la Emanuil !
Apoi, fructele, legumele şi apa par să fie noile vedete. Însă aceste alegeri nu sunt o povară, ci un mecanism natural al corpului de a-ţi oferi ceea ce are nevoie.

Toate astea sună bine. Mâine m-aş apuca, dar programul nu îmi permite
Programul s-a schimbat întrucât a trebuit sa integrez sportul în activităţile curente (Cristina). Suntem toţi de acord. Însă sportul îşi face loc natural în viaţa noastră. Şi devine o prioritate. Acord mai multa importanţă sportului, pe care încerc să îl practic cât mai des (Raluca).
Mai mult, orele de sport le aveam seara şi în dimineţile de week-end. Eram în sală, dansam, mă mişcam, cunoşteam oameni cu interese similare în loc să stau în faţa televizorului. Şi, în mod miraculos, mi se părea că am mai mult timp pentru mine decât înainte.

Mi-aş pierde prietenii, din lipsă de timp….
Prietenii nu s-au schimbat, doar s-au înmulţit……. (Ioana A.) Dacă cei cu care mă înconjor nu au încă legătură cu mişcarea, găsesc eu o cale să îi fac să « devină prieteni » (Ioana H.)

Şi, în plus, ce oameni aş întâlni acolo? Ce aş putea eu vorbi cu ei?
Oameni mult mai deschişi cu care te poţi consulta în multe domenii (Bogdan).
Oameni…. mult mai calmi, mai veseli şi mai împăcaţi cu ei (Cristina).

Chiar aş deveni mai sănătos ? Îmi vine greu să cred…..

Noi spunem altceva. Sunt atâtea beneficii ale sportului de care toată lumea ar trebui să se bucure. (Evelina). Mi-am mai modelat rezistenţa fizică şi respiraţia (Raluca). Creşterea imunităţii, nici nu mai ştiu cum este să fiu răcită……o mult mai bună coordoanare şi conştientizare a muşchilor, reducerea numărului de kilograme suplimentare. (Cristina). Agilitate (Ioana A.)
Dupa ce m-am apucat de gimnastică, îmbunătăţirea sănătăţii a fost radicală. Am uitat cu totul de astm bronşic, viroze respiratorii, alergii şi alte « bucurii » asemănătoare. (Ioana H.)

Da, dar eu am nevoie mai mult de o stare psihică mai bună. Cu stresul şi oboseala din ziua de azi……

Efectele asupra noastră:
Mă simt mult mai energică şi mult mai puternică. (Cristina) Te simţi mai confortabil în propriul tău corp, mai încrezătoar, mai optimist şi cu un echilibru interior constant (Raluca). Sportul în primul rând te cizelează (pentru că lupţi cu tine însuţi în momentele în care trebuie sa-ţi depăşeşti limitele) şi ajungi să ai o atitudine pozitivă în viaţa de zi cu zi.(Bogdan)
Mai mult, dansul sportiv a fost soluţia să ies dintr-o depresie. Gimnastica aerobică de întreţinere şi lucrul cu oamenii sunt cheia stării mele de bine fizic şi de satisfacţie psihică. (Ioana H.)

Ce fel de sporturi aş putea practica ?

Oau.. e mult de scris aici.
Volei, patinaj, alergat, aerobic, stretching, pilates, mersul pe bicicletă, escalada, dans,
badminton, un week-end la munte cu drumeţii! :), basketul, activităţile desfăşurate într-un cadru organizat, cu mai mulţi participanţi. Distractive, cu mult dinamism. Fitball, aquagym, înot, tenis de picior, merg cu rolele. Unde e fair-play, totul îmi pare placut.

Câte kilograme aţi slăbit?
In total ? Peste 100!

Au răspuns: Cristina, Ioana H., Raluca, Evelina, Ioana A., Bogdan, Emanuil

1 comentariu »

  1. […] Dacă vrei sa te alaturi manifestului nostru pentru sanatate, fie pentru a-ti spune povestea, fie pentru a citi ce avem noi de spus, caută-ne pe blogul nostru: clubuldemiscarepentrusanatate.wordpress.com. […]

    Pingback de Manifest pentru sanatate | Lume Buna — 26 Mai 2010 @ 9:40 PM


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Lasă un răspuns

Creează un sit web gratuit sau un blog la WordPress.com.

